Krajowy Instytut Mediów dementuje fake newsy nt. oglądalności telewizji lokalnych

Fot. mat. prasowe KIM

Fot. mat. prasowe KIM

Komunikat Krajowego Instytutu Mediów w związku z pojawiającymi się w mediach nieprawdziwymi informacjami w sprawie ostatniego raportu KIM, dotyczącego badania zasięgów lokalnych stacji telewizyjnych – wyniki pomiaru prowadzonego od 5 sierpnia 2022 r. do 28 lutego 2023 r.

Krajowy Instytut Mediów opublikował kolejny raport, obejmujący zasięgi lokalnych stacji telewizyjnych.

Na stronie https://kim.gov.pl/wyniki-badan/ KIM udostępnia dane dotyczące zasięgów telewizji lokalnych. Raport w tej edycji prezentuje wyniki pomiaru prowadzonego od 5 sierpnia 2022 do 28 lutego 2023 roku. Do końca lutego zrealizowano blisko 80 tysięcy wywiadów, dzięki czemu badanie obejmuje widzów coraz większej liczby lokalnych stacji telewizyjnych.

Badanie w swym założeniu obejmuje zasięgi telewizji lokalnych, które rozpoczynały swoją działalność jako stacje kablowe.

„Dzięki współpracy z nadawcami udało się uporządkować listy lokalnych stacji telewizyjnych objętych badaniem. Te działania pozwoliły na dalsze urealnienie uzyskanych wyników. Jest to szczególnie istotne, bowiem badanie po raz pierwszy szacuje zasięgi poszczególnych lokalnych stacji telewizyjnych w Polsce. Mając świadomość znaczenia tego projektu dla rynku, pracujemy stale nad udoskonaleniem pomiaru, licząc na dalszą współpracę w nadawcami.”

– komentuje Maja Kurzelewska, Kierownik Zespołu Badawczo-Analitycznego w Krajowym Instytucie Mediów.

Badanie budzi duże zainteresowanie nadawców lokalnych.

„Z satysfakcją przyjęliśmy inicjatywę uruchomienia przez KIM badania zasięgowego, obejmującego lokalnych nadawców telewizyjnych. Te dane potwierdzają znaczenie lokalnych stacji i integrują nadawców wokół wspólnie podejmowanych inicjatyw. Najbliższa Ogólnopolska Konferencja Operatorów Komunikacji Elektronicznej PIKE, która odbędzie się w maju, będzie także forum branżowej dyskusji na temat dalszych perspektyw telewizji lokalnych. Dane pochodzące z badania KIM będą stanowić w tej dyskusji ważny punkt odniesienia.”

– komentuje Ewa Michalska, Prezes Zarządu Fundacji – Fundusz Telewizji Lokalnych.

Według danych Krajowego Instytutu Mediów telewizję lokalną, choć od czasu do czasu, ogląda 5,2 mln osób.

„Ważne jest podkreślenie, że obserwowane zmiany w szacowanej liczbie widzów stacji lokalnych wynikają przede wszystkim ze zmian wprowadzonych w toku realizacji badania do list stacji. Uporządkowanie tych list pozwala na uzyskanie szacunków coraz lepiej odzwierciedlających rzeczywistość. Obserwowanych zmian w liczbie widzów stacji lokalnych nie należy zatem – na tym etapie – interpretować jako rzeczywistych odpływów widzów. Wnioskowanie o rzeczywistych zmianach w zasięgu stacji będzie możliwe po ustabilizowaniu założeń badawczych w zakresie list i stosowanego nazewnictwa telewizji lokalnych objętych pomiarem.”

– dodaje Maja Kurzelewska.

Największe zasięgi telewizje lokalne osiągają w województwie wielkopolskim (łączny zasięg 0,73 mln), dolnośląskim (0,5 mln) oraz śląskim (o,46 mln). W relacji do liczby mieszkańców, największy odsetek widzów odnotowuje województwo warmińsko-mazurskie (31,1% mieszkańców ogląda tv lokalną), lubuskie (27,7%) oraz wielkopolskie (25,1%).

Pomiar oglądalności telewizyjnych stacji lokalnych prowadzony jest w ramach stałego badania telefonicznego mediów, na losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej. Wyniki badania są reprezentatywne dla ogółu mieszkańców Polski 15+ oraz dla poszczególnych rynków lokalnych.

Exit mobile version